Suuri tutkimus maitorasvan vaikutuksista sydäntauteihin

Arvostetussa ravitsemusaiheisessa tiedelehdessä American Journal of Clinical Nutritionissa julkaistiin jättitutkimus maitorasvan vaikutuksista sydän- ja verisuonitauteihin, kun sitä verrataan muihin energianlähteisiin. Analyysissä käytettiin tietoja kolmesta aikaisemmasta seurantatutkimuksesta. Mukana olivat Health Professionals FollowUp Study sekä Nurses’ Health Study I ja II. Tutkittavia oli yhteensä noin 220 000 ja ruokavalioita tutkittiin neljän vuoden välein validoiduilla kyselylomakkeilla.

Abstraktissa mainitaan kuitenkin, että maitorasvan vaihto kasvirasvoihin ja tyydyttymättömiin rasvoihin vähentää riskiä sairastua SV-tauteihin. Muut eläinrasvat näyttäisivät lisäävän riskiä kun niitä verrataan maitorasvaan. Eli vanha ohje tyydyttyneiden rasvojen vaihtamisesta tyydyttymättömiin näyttäisi edelleen olevan perusteltu. Pelkän abstraktin lukemalla voi kuitenkin saada väärän kuvan hiilihydraattien vaikutuksesta.

Nopealla vilkaisulla näyttäisi, että maitorasvoilla ei ole vaikutuksia sydäntauteihin, kun niitä verrataan hiilihydraatteihin. Joku voisi tästä vetää johtopäätöksen, että ravitsemussuosituksissa mainitut suositeltavat hiilihydraattien lähteet, kuten täysjyväleipä olisivat terveyden kannalta samanarvoisia kuin voi. Kokotekstissä kuitenkin selvästi kerrotaan, että hiilihydraattien laadulla on väliä: maitorasvan vaihto kuitupitoisiin hiilihydraatteihin, kuten täysjyväviljaan laski riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin.

Viiden energiaprosentin vaihto maitorasvasta täysjyväviljaan laski ateroskleroosiriskiä 28 prosenttia, sepelvaltimotautiriskiä 34 prosenttia ja aivoverenkiertohäiriöriskiä 16 prosenttia.Höttöhiilihydraatit ja sokeri sen sijaan eivät vaikuttaneet riskiin. Mielenkiintoisesti kasviksia ei otettu lainkaan huomioon ja ne jätettiin analyysin ulkopuolelle.

Käytännössä tämä tarkoittaa että maitorasvan lähteitä, kuten rasvaista maitoa, jäätelöä, rasvaista jogurttia, erilaisia juustoja, kermaa ja voita kannattaa syödä vähemmän ja niiden tilalla öljyjä, pähkinöitä ja siemeniä sekä täysjyväviljaa. Lisäksi tietysti todella paljon vihanneksia, hedelmiä, marjoja, juureksia ja sieniä. Eli aivan ravitsemussuositusten mukaisesti. Ehdoton ei tietysti tarvitse olla, ja tärkeimpiä ovat päivittäin toistuvat arkivalinnat.

Lähteet:

Chen M, Yanping L, Qi S, Pan A, Manseon JE, Rexrode KM, Willet Wc, Rimm EB, Hu FB. Dairy fat and risk of cardiovascular disease in 3 cohort of US adults. Am J Clin Nutr 2016 (painossa).

Tagged

2 thoughts on “Suuri tutkimus maitorasvan vaikutuksista sydäntauteihin

  1. Koko tekstissä keskustellaan ruokamatriisin vaikutuksesta, joka mielestäni pitäisi kyllä ottaa tosissaan huomioon:

    "Third, we were unable to evaluate the impact of the food matrix on the association between dairy fat intake and CVD in the current analysis. Previous clinical trials that examined dairy foods with known fat contents have shown effects of the food matrix on blood lipids independent of the dairy fat content. For example, the LDL-cholesterol–raising effect of dairy fat in cheese was less than that of butter at comparable intakes of total fat and saturated fat (43), which was confirmed by the meta-analysis of clinical trials that the consumption of hard cheese lowers LDL cholesterol and HDL cholesterol compared with the consumption of butter (44). A detailed analysis of our cohorts and an updated meta-analysis showed that the regular consumption of yogurt was associated with lower risk of type 2 diabetes independent of BMI and other diabetes risk (45). Therefore, whether the food matrix may modify the effect of dairy fat on health outcomes warrants further investigation."

  2. Hyvä tarkennus ja lisäys, kiitos Juhana. Yhdellä ruoka-aineella ole paljonkaan merkitystä jos ruokavalio on kokonaisuudessaan monipuolinen. Maitotuotteet ovat myös aika heterogeeninen ryhmä ja voilla sekä erilaisilla juustoilla (esim. raejuusto vs kypsytetty juusto) on erilaisia terveysvaikutuksia. Pääpointtina kuitenkin että tutkimusnäyttö ei tue runsasta rasvaisten maitotuotteiden käyttöä jos vaihtoehtona ovat mm. kylmäpuristetut kasviöljyt, kala, pähkinät ja siemenet.

Vastaa